Zoran Milosevic1, Nebojsa Maksimovic1, Nada Milosevic1, Borislav Obradovic1
1Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja, Novi Sad
TEHORIES OF CONNECTIONS – PRACTICAL IMPLICATIONS IN ACQUIRING MOTOR SKILLS
TEORIJE POVEZIVANJA – PRAKTIČNE IMPLIKACIJE U STICANJU MOTORNIH VEŠTINA
Sport Mont 2010, VII(21-22),
322-329
Theories of learning which are classified in two broad schools as theories of
connections and cognitive theories, differ among themselves according to specific interaction
relationships between external stimulus (S), reaction and behavior and organism
(R), i.e. particular learner (O). In relation to pedagogical practices, predominance
of a certain school is not rare, often without any objective insight into their potentials
related to age, sex, learning contents and other determinants.
Supporters of the theories of connections treat behavior as a result of relations
or associations, whereas learning occurs when these relations are strengthened by repetition
or when new relations are formed. These theories are usually classified as theories
of stimulus-reaction (S-R), whereas associating in this sense is used to stress the concept most theories usually agree upon: that learning consists of relations and link
between stimuli (S-S), between stimuli and reactions (S-R), or between reaction and
impulse (R-P).
Well-known approaches within the theories of relations include classical Pavlov
reflex, Guthry’s close conditioning, associating of Thorndyke, and Skinner’s efficient
conditioning. Practical implications of these theories in acquiring motor skills are related
to an active learner’s approach, significance of repetition – exercising, supporting,
and rewarding correct answers, as well as strengthening a new behavior by imitation
of a sample – modeling. Theories of connections, motor skills Teorije učenje, grupisane u dve široke psihološke škole kao teorije povezivanja i
kognitivne teorije, razlikuju se u specifičnim interakcijskim odnosima između spoljašnjeg
stimulansa (S), reagovanja ili ponašanja (R) i organizma, odnosno konkretnog
učenika (O). U odnosu na pedagošku praksu, neretko, uočava se preovlađujući uticaj
jedne ili druge škole, često i bez objektivnog uvida u njihove potencijale u odnosu na
uzrast, pol, sadržaj učenja i druge odrednice.
Zastupnici teorija povezivanja smatraju ponašanje rezultatom povezivanja ili
spajanja, a učenje se javlja kada se ove veze ojačaju ponavljanjem ili kada se formiraju
nove veze. Ove teorije se obično klasifikuju zajedno kao teorije stimulans-reagovanje
(S-R), a povezivanje se ovde koristi da naglasi koncept o kojem se teorije slažu: da
se učenje sastoji od veze ili spoja između stimulansa (S-S), između stimulansa i reagovanja
(S-R) ili između reagovanja i podstreka (R-P).
Među poznatije pristupe u okviru teorija povezivanja ubraja se klasično uslovljavanje
Pavlova, blisko uslovljavanje Gatrija, povezivanje Torndajka i efikasno uslovljavanje
Skinera. Praktične implikacije ovih teorija u sticanju motornih veština odnose
se na aktivan pristup učenika, značaj ponavljanja - vežbanja, potkrepljenja i nagrađivanja
tačnih odgovora, kao i pojačavanje novog ponašanja imitacijom uzora – modelovanjem. Teorije povezivanja, motorne veštine
Abstract
Keywords
Abstract (MNE)
Keywords (MNE)
View full article
(PDF – 1360KB)